Elke maand proberen we een nieuw aspect van de verhuurwereld uit en toe te lichten. Ditmaal is het de beurt aan het inspectierapport. Een erg belangrijk onderdeel van het verhuurtraject, zowel voor een huurder als voor een verhuurder.

Het inspectierapport: een belangrijk onderdeel van het verhuurtraject

Wat is inspectierapport?
De naam zegt het eigenlijk al. In een inspectierapport wordt een beschrijving gemaakt van een voor- of eindinspectie van een woning. Het is belangrijk dat dit rapport zo gedetailleerd mogelijk wordt opgesteld om de staat van de woning aan te geven voorafgaand en ten einde van de huurperiode. Vaak wordt hier te makkelijk over gedaan of worden enkel de meterstanden genoteerd. Mocht er een conflict ontstaan met uw huurder na afloop van de huurperiode, dan is het inspectierapport vaak het enige dat de doorslag kan geven. Een rechter heeft immers niet veel meer bewijsmateriaal tot zijn beschikking.

Uit een inspectierapport moet dus duidelijk worden in welke staat de woning zich bevindt.
Het is niet alleen zo dat schades of defecten benoemd moeten worden, maar bijvoorbeeld ook wat voor soort vloer er ligt, of er stoffering aanwezig is en wat welke kleuren de muren hebben. Indien een ruimte geen schades heeft of net is opgeknapt, is het goed om ook dat op te schrijven.

Hoe moet een inspectierapport worden opgesteld?
Het is goed om per ruimte een beschrijving te maken. Beschrijf de stoffering en beschrijf duidelijk alle schades en slijtage plekken. Doe dit bij alle ruimtes in het huis. Ook bij eventuele inbouwkasten, een berging of garage. Vermeld of er badkamergarnituur aanwezig is, welke keukenapparatuur er mee gehuurd worden en of alles werkt. Als u denkt dat een ruimte in orde is, vermeld dit dan ook. Een inspectierapport geeft ook een beeld van de indeling van de woning. Zo is het belangrijk om aan te geven hoeveel ruimtes er aanwezig zijn in de woning. Mocht een huurder bijvoorbeeld ineens besluiten om 2 van de 3 slaapkamers samen te voegen, dan heb je zwart op wit dat er oorspronkelijk 3 slaapkamers aanwezig waren in de woning.

Is alleen een inspectierapport voldoende?
Helaas niet in alle gevallen. Probeer van alles wat beschreven is ook foto’s te maken, desnoods met een tijdnotering. Bewaar deze goed en/of print ze uit en voeg ze toen aan het inspectierapport. Laat alle betrokken partijen het rapport en de pagina’s met foto’s ondertekenen en vermeld een datum.

Het moet voor een derde duidelijk zijn hoe de woning is verkregen en hoe deze weer is achter gelaten. Beschrijf ook in de huurovereenkomst dat een getekend inspectierapport onderdeel uit maakt van de overeenkomst.

Hulp nodig?
Indien u hulp wilt bij het opstellen van een inspectierapport, neem dan contact op met onze verhuurmakelaar. Hij kan bij u langs komen voor het opstellen van een rapport en ervoor zorgen dat u uw dossier op orde heeft.