We doen het als team!
Pandomo Makelaars heeft in 25 jaar tijd ruim 60 medewerkers in dienst gehad. Het huidige team bestaat uit 21 betrokken medewerkers met hart voor de zaak. Marc, Klaas, John, Kimberley, Paulien en Jantine halen herinneringen op.
Marc is een van onze NVM makelaars. Sinds 2014 werkt hij bij het team bestaande bouw voor zowel de aankoop als verkoop van huizen.
De gouden muur
“We maakten als makelaars vroeger zelf de woningfoto’s nog. Dat zag er dan ook wel wat anders uit dan nu. In sommige gevallen moesten we voor een fotoshoot ook zelf de shampooflessen even opruimen om de badkamer een beetje ordelijk op de foto te krijgen. De hoofdfoto - meestal een afbeelding van de buitenkant van het huis – was de belangrijkste. Die kwam in de etalage terecht. De ‘gouden muur’ werd dat genoemd. Want dat waren de woningpresentaties in de etalages van makelaardijen 25 jaar geleden absoluut! Inmiddels ligt die tijd achter ons en focussen we vrijwel geheel op de online presentatie van woningen, waarbij 3D beelden en video al bijna standaard is. Mooi te zien dat we daarin altijd goed zijn meegegaan en waar mogelijk zelfs vooroplopen.”
John verzorgt vanaf het allereerste begin de financiële administratie van Pandomo Makelaars.
Stoer toch!
“Pandomo Makelaars is een mooi product geworden van wat ooit als ‘franchise’ was bedacht. Ook in onder andere Amsterdam, Lelystad, Hoogezand en Hoogkerk werd Pandomo Huizen en Verhuizen opgetuigd als uitpondkantoren die in opdracht van corporaties werkten. Piet heeft echter op heel eigen wijze een allround kantoor op de kaart gezet en heeft alle potentie ten volle benut. Dat is gewoon knap en getuigd van goed ondernemerschap! Juist tijdens de financiële crisis, waarin iedereen zoekende was, is er door Pandomo Makelaars volop geïnvesteerd in automatisering. De wens en het doel om voorop te willen lopen en lef te tonen, dat is kenmerkend voor Pandomo Makelaars. Ik vind het hartstikke stoer om voor het grootste makelaarskantoor van Groningen te werken.“
Klaas is erkend hypotheekadviseur en is sinds 4 jaar verbonden aan Pandomo Makelaars.
Woonwensen vervullen
“Vier jaar geleden zijn we gestart met hypotheekadvies binnen Pandomo Makelaars. Er was geen hypotheekportefeuille, dat moest helemaal worden opgebouwd. Nu vier jaar verder is het geweldig om te zien hoe we zijn gegroeid. Ook is de samenwerking met de makelaars erg goed en vullen we elkaar erg goed aan.
In ons werk spelen we een belangrijke rol bij het realiseren van woonwensen en -dromen. We spreken vaak mensen die met het idee binnenkomen van ‘wat wij willen, kan helemaal niet’. Daarbij draait ons werk voor een groot deel om vertrouwen. Vertrouwen van de klant in ons én vertrouwen van ons in de mogelijkheden van de klant. Ook als het een keer niet binnen de standaard kaders past. Als je het dan door kennis, kunde en het regelen van uitzonderingen tóch voor elkaar krijgt, dan is dat de grootste kick. En niet onbelangrijk: zo’n klant blijkt vervolgens een ambassadeur voor ons kantoor!”
Kimberley is een van onze nieuwste collega’s, maar zo voelt dat niet. Binnen het team Verhuur & Vastgoedbeheer is zij niet meer weg te denken.
Van klant naar medewerker
“In 2015 kochten mijn vriend en ik samen ons eerste huis. Daar kwamen we Pandomo Makelaars tegen als verkopend makelaar. Wij waren natuurlijk jong en onervaren en ik had op dat moment ook nog net een nieuwe baan. Het team van Pandomo heeft ons erg goed door het gehele proces heen geleid. De bereikbaarheid, ook buiten kantooruren om, hebben ons enorm geholpen destijds. Toen wij eind 2019 een ander huis op het oog kregen hebben wij zonder twijfel voor Pandomo Makelaars gekozen om ons huis te verkopen. Diezelfde week kon er al een makelaar langskomen voor de opname van ons appartement.
In die periode kwam er een vacature voor binnendienstmedewerker Verhuur & Vastgoedbeheer voorbij. Hoewel ik totaal geen ervaring had op dat gebied heb ik toch gesolliciteerd. In korte tijd had ik opnieuw een nieuw huis èn een nieuwe baan!”
Jantine is een van de collega’s die bijna gelijk met Piet het team kwam versterken. Als ervaren binnendienstmedewerker helpt ze klanten graag en goed.
Een kantoor vol actie
“Onze actiedagen en campagnes op de Grote Markt en ook aan De Griffeweg kan ik me nog altijd goed herinneren. Rally’s, een snertactie, een 11-stedenroute, nieuwbouwdagen, inloopavonden of een jazzbandje: we deden en doen er altijd van alles aan om het Groninger publiek naar onze ‘winkel’ te trekken. We houden van die reuring! Het zijn altijd hartstikke gezellige dagen die we standaard afsluiten met een borrel op kantoor. Dat dat nu - door Covid-19 - anders is, mis ik wel."
Paulien werkt sinds 2010 bij Pandomo Makelaars. Ze heeft verschillende functies gehad. Paulien zit momenteel - soms letterlijk - in de ‘frontlinie’ als frontofficemedewerker!
Van ‘strak in pak’ naar spijkerbroek
“Toen ik ruim tien jaar geleden bij Pandomo Makelaars kwam werken, liepen met name de makelaars er wel iets anders bij. Toen hadden ze altijd nette pakken aan met vaak nog een stropdas erbij. Het dragen van een spijkerbroek werd toen écht niet op prijs gesteld. Het is nu wel wat meer casual. Dat past ook bij onze klanten, opdrachtgevers en onze cultuur. Het maakt ons kantoor benaderbaar voor veel mensen.
We hebben het wel eens gekscherend over onze ‘Pandomo-genen’, maar dat is in essentie wel waar het om draait. Door de zelfstandigheid die medewerkers hier ervaren ontstaat er een belangrijk gevoel van verantwoordelijkheid. Ook als Piet op vakantie is gaat alles gewoon door. Iedereen weet wat er moet gebeuren en zet zich voor de volle 100% in om samen een mooi resultaat neer te zetten. En met succes! Uiteindelijk ben ik het meest trots op onze groei. Groei in aantal medewerkers, maar ook in ervaring en professionaliteit. We hebben een mooi team en we hebben heel veel tevreden klanten. Met veel plezier deel ik dan ook behaalde successen met mijn familie en vrienden. Blij dat ik bij Pandomo Makelaars werk!”